Miért váltak a nyereményjátékok a marketingstratégia részévé?

Ki ne szeretné az izgalmas és sokszor annál jövedelmezőbb nyereményjátékokat, amelyekben kedvenc termékeid megvásárlásával vagy akár csak egy közösségi média poszt megosztásával is részt vehetsz. Az emberek imádnak nyerni és épp ez teszi ezeket a játékokat oly népszerűvé. Manapság szinte minden nagyobb cég rendelkezik időszakos promóciókkal, amelyeket különleges alkalmakkor rendeznek meg értékes nyereményeket vagy pénzjutalmat sorsolva ki. 


Természetesen egy sikeres nyereményjáték megtervezése jóval több erőfeszítést igényel annál, mint a nyeremények egyszerű összeállítása, nem árt tisztában lenni ennek pszchiológiai hátterével és történetével sem. Az alábbi cikkben
a nyereményjátékok titkaik ismerheted meg, a pszichológiai résztől a nyereményekig! 



Miért használnak a cégek nyereményjátékokat? 


Az alábbiakban összegyűjtöttük számodra azokat a célokat, amelyeket a cégek el szeretnének érni egy-egy nyereményjáték létrehozásával. Alább a 3 legfőbb marketing célt láthatod, Magyarországon szinte mindegyik nyereményjáték szervezése mögött ezek állnak. 



Figyelemfelkeltés egyszerűen


A nyereményjátékok legfőbb célja, hogy felhívják a figyelmet egy termékre vagy márkára, amelyet a szervező cég el szeretne adni. Míg hagyományos esetekben akár több millió forintot kellene marketingre költeni, addig a nyereményjátékok keretében mindezt ingyen megtehetik. Épp ezért a legtöbb Instagram nyereményjáték részvételének egyik feltétele az adott poszt megosztása történetben, kedvelése és ismerőseiddel való megosztása, mivel így a márka hírneve ingyen és nagyon hatékonyan növekszik. 


A nyereményjátékok ráadásul pozitívan hatnak az emberek megítélésére az adott márkával kapcsolatban, a résztvevő játékosoknak egyből ez fog beugrani agyukban, amint meglátják az adott terméket vagy márkát. A digitális nyereményjátékok résztvevői pedig mindezt másodpercek alatt ingyen terjesztik egyszerűen a megosztás gomb megnyomásával, így akár több millió új vásárlót érhetnek el. 


Adatgyűjtés jogszerűen és hatékonyan


A cégek marketinges csapata számára a második legnagyobb problémát az adatok és piackutatás hiánya okozza, amely még nagyobb márkák esetében is gyakori jelenség. A megfelelő adatok rendelkezésre állása nélkül roppant nehéz a megfelelő marketing döntéseket meghozni és meghatározni azt, hogy milyen irányban lépjen tovább a márka vagy hogy miként fejlesszék a terméket. Ehhez ismerni kell a potenciális vásárló bázist, a termék után érdeklődő vásárlók életkorát és nemét, illetve azok érdeklődési köreit. 


Alapesetben egy ilyen piackutatás rengeteg pénzt és időt vesz igénybe, azonban a digitális nyereményjátékoknak köszönhetően mindez percek alatt felmérhető. Amint kedvelted a bejegyzést, vagy megadtad adataidat a nyereményjáték regisztrációs űrlapon, azok azonnal regisztrálnak a rendszerben, amelyet egy profi marketinges csapat részletesen kielemez a célzott hirdetések kialakításához. 


Márkaismertség növelése


A nyereményjáték kiváló eszköz arra, hogy egy új vagy kevésbé ismert márkát bevezessenek a köztudatba. Amikor a felhasználók megosztják a játékot, mások is látják azt – így a márka elérése organikusan nő. Egy ügyesen kialakított kampány során ez akár több tízezer új emberhez is eljuthat, ráadásul mindez általában ingyen történik. 


Miért szeretik az emberek a nyereményjátékokat?


Az emberek imádnak nyerni, épp ezért olyan vonzóak a nyereményjátékok kicsik és nagyok számára egyaránt. Ezek a promóciók ingyenes lehetőséget kínálnak arra, hogy azon termékek megvásárlása mellett, amelyek amúgy is gyakran használsz, még pénznyereményt is szerezhess. Természetesen a minez mögött egy nagyon bonyolult pszichológiai folyamat áll, amelyet a marketinges szakemberek is kihasználnak a nyereményjátékok összeállítása során. 



Napjaink nyereményjátékainak legfőbb előnyei: 

  • Alacsony belépési küszöb: Egy lájk vagy e-mail megadása nem sok erőfeszítést igényel.

  • Azonnali jutalom reménye: Nem kell hónapokat várni, a sorsolás sokszor pár nap alatt megtörténik.

  • Társas hatás: Ha a barátaink is részt vesznek, mi is könnyebben csatlakozunk.

  • Pozitív márkaélmény: Ha nyerünk valamit, az adott márkáról automatikusan pozitív kép alakul ki bennünk.


A nyereményjátékok szerencsejátéknak számítanak? 

Magyarországon a nyereményjátékok egyike sem számít szerencsejátéknak, ameddig a játékosoknak nem kell valódi pénzt befizetniük kizárólágosan a játékban való részvételért. Tehát ameddig a nyereményjáték mellé valamilyen termék is jár, addig az nem számít szerencsejátéknak, így 18. életévüket be nem töltött személyek is szerepelhetnek bennük. 

A nyereményjátékok nem mindenki számára megfelelőek, mivel a nyeremények értéke limitált, az esélyek rendkívül kicsik és a lehetőségeid limitáltak. Ezzel szemben ha valódi pénzért szeretnéd próbára tenni szerencséd jóval nagyobb nyerési esélyek mellett, akkor inkább egy szerencsejáték oldalt érdemes lecsekkolni. Ebben csak 18. életévüket betöltött felnőttek vehetnek részt, a nyereményjátékokkal szemben az ilyen oldalakon található játékok direkt a játékos pénzszerzésre lettek kitalálva. 


A nyeremények maximalizálása érdekében a legtöbb online kaszinó oldalán pedig még több 100.000ft értékű bónuszokat is igénybe vehetsz a játékok mellé. Ilyen például az NV Casino bonus a Slotozilla oldalán, amely befizetés kínál a játékosok számára. 


Ez azt jelenti, hogy az NV Casino által szolgáltatott bónusznak köszönhetően a kaszinóban található játékokat befizetés nélkül is kipróbálhatod valódi pénznyereményekért. A nyerési esélyek nagyobbak, mint a hagyományos nyereményjátékok esetében, a befizetés nélküli bónusznak köszönhetően pedig szerencsédet pénzed kockáztatása nélkül is próbára teheted. 



Milyen céllal használják a cégek a nyereményjátékokat?

A nyereményjátékoknak rengeteg típusa van és sok különféle formában találkozhatsz velük. Napjainkban a legnépszerűbbek az online nyereményjátékok, de hagyományos formátumban és akár papír alapon is elérhetők. Bizonyára te is találkoztál már olyan termékekkel, amelyek csomagolásán belül vagy egy kód, vagy egy újabb termékre feljogosító kupon volt található. Az alábbi táblázatban a nyereményjátékok fajtáit és céljait gyűjtöttük össze számodra. 


Cél, Példa, Előny

Új követők szerzése

Instagram-kampány ajándékcsomagért

Közösségi bázis gyors növelése

Termékismertetés

Új termék bevezetéséhez kapcsolt játék

Figyelem irányítása egy konkrét termékre

E-mail-lista építés

Feliratkozásért cserébe belépés a sorsolásba

Direkt marketing lehetőségek bővítése

Márkahűség növelése

Törzsvásárlóknak szóló exkluzív játék

Kapcsolat erősítése a meglévő ügyfelekkel

Forgalomterelés weboldalra

Csak a weben lehet jelentkezni

Online jelenlét fokozása, konverzió növelése



Hogyan mérik a nyereményjátékok sikerét? 

Az, hogy egy nyereményjáték sikeresnek mondható-e vagy sem rengeteg különböző tényezőtől függ. A legtöbbször elérés alapján szokták mérni, vagyis minél többen regisztrálnak, annál sikeresebb az adott promóció. Sok cég számára azonban a nyereményjátékból származó bevételnövekedés kerül a középpontba. Az alábbi listában láthatod a nyereményjátékok legfontosabb céljait. 

  • Elérés: Hány emberhez jutott el a kampány? (pl. megtekintések, megosztások száma)

  • Részvétel: Hányan vettek részt a játékban? (kitöltések, hozzászólások, lájkok)

  • Új követők száma: Hány új feliratkozót vagy követőt szereztél?

  • Forgalom a weboldalon: Érkezett-e több látogató a játék idején?

  • Konverziók: Hányan vásároltak, iratkoztak fel vagy használták a kupont a játék után?



Összegzés

A nyereményjátékok tehát a cégek és a vásárlók számára egyaránt roppant előnyösek, ezért a jövőben valószínűleg egyre több ilyen promócióval találkozhatunk majd. Segítenek növelni a konverziót az elérést, az adatok gyűjtését is megkönnyítik és mindezt ingyen, pillantok alatt. Ha te is imádsz nyerni, akkor a nyereményjátékokat neked találták ki, pénznyereményt, új terméket és egyéb előnyöket szerezhetsz, ráadásul mindezt kedvenc termékeid megvásárlásával.